Lästips/Läsdagbok (15): Staden och kapitalet
Förra veckan blev det dags att 'gräva där jag står' och plöja igenom lite lokal ekonomisk och social historia hittad på nationalekonomihyllan på Limhamnsbibblan. Materialet är skriven ur ett kraftigt vänsterperspektiv och delar ut en och en annan (välförtjänt?) känga åt nyliberalismen. Finner man detta problematiskt kan man ta retoriken och ordvalet med en nypa salt
Intressant att läsa att staden de senaste decennierna styrts i stort samförstånd mellan de politiska blocken till skillnad från vad som sägs i 'lokala FB-grupper för grannsamverkan' (speciellt här i Limhamn/Bunkeflo där man skyller allt på sossar och invandrare).
Kockumsvarvet konkurrerades ut av asiatiska varv var dödsdömt så fort oljekrisen slog till efter flera år av tomma orderböcker. Det biten känner man ju till men att Malmös transformering från industristad började redan på 50/60-talet då mycket inom tekoindustrin lades ner är kanske inte lika känt eftersom främst kvinnoyrken drabbades.
Öresundsbron, MAH, Citytunneln, Bo01/västra Hamnen, Hyllie, Malmö Live mm byggdes med väldigt specifika syften och tack vare stadens unika samarbete med byggherrar och näringsliv har man lyckats relativt väl att hålla näsan ovanför vattenytan under finans- och energikriser. Innehåller en hel del aha-moment tex gällande efterkrigstiden, varför man byggde städer som man gjorde på 70-talet och varför Malmö ser ut som det gör idag.
No comments:
Post a Comment